Bílkovina a její funkce bílkovin v lidském těle

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Bílkovina (protein) a její funkce bílkovin v lidském těle

Slovo protein, česky bílkovina, pochází z řeckého slova proteinos (první,vrcholný). Rovnováha výživy totiž stojí právě na bílkovinách. Nejmenší stavební složkou bílkovin jsou aminokyseliny. Teprve ty jsou dále v organismu využitelné. Přirozeně se jich v potravě vyskytuje 20 druhů. Naše tělo potřebuje všechny. Umí je rozložit a seskládat z nich bílkovinné struktury, jaké zrovna potřebuje. Využívá je jako stavební kameny téměř všech buněk od důležitých orgánů přes hemoglobin v krvi až po kůži a vlasy.

Takto si tělo dokáže poskládat jen 11 z 20 nezbytných aminokyselin, 9 zbylých, tzv. esenciálních, mu musíme dodat v jídle.

Proč bez bílkovin nelze zdravě hubnout?

  1. Jsou zodpovědné za řadu metabolických procesů. Enzymy a hormony podporující trávení jsou z větší části složené právě z bílkovin. Navíc také ovlivňují naši imunitu a nervový systém.
  2. Zahánějí hlad, protože ze všech druhů potravin nejlépe nasycují. Ideálně pokud jsou zkombinované s kvalitními sacharidy. Bílkoviny také zpomalují rychlost vstřebávání sacharidů, čímž snižují glykemickou nálož jídla.
  3. Trávení bílkovin je nejpomalejší ze všech složek potravy a tělo na ně vydává energii, aniž byste dělali cokoli dalšího. Po konzumaci bílkovin tedy výrazně stoupá klidový energetický výdej – “nastartují metabolismus”.
  4. Při optimálním příjmu si tělo bílkoviny neukládá do zásoby, takže z nich nepřibíráme na váze.
  5. Při správném příjmu bílkovin a pohybovém režimu se zbavíme tukové hmoty. Svalová hmota zůstane, nebo mírně posílí dle intenzity naší aktivity.

V průměru je lidské tělo schopné najednou zpracovávat cca 30g bílkoviny. Při vyšším příjmu dochází k přeměně nadbytečných bílkovin na sacharidy nebo tuky. nepřekračujte proto výrazněji doporučený příjem a dbejte na pitný režim, který je pro metabolismus bílkovin klíčový.

Proč syrovátkový protein?

Syrovátková bílkovina má vysokou biologickou hodnotu, což znamená, že plně využívá podíl absorbovaného proteinu, který je v těle pro udržení a růst. syrovátkový protein je také jedním ze nejbohatších zdrojů leicinu, esenciální a rozvětvené aminokyseliny, která spouští základní syntézu svalových proteinů. Syrovátková bílkovina je odborníky považována za vynikající zdroj bílkovin, mnoho klinických studií poukazuje na její výhody pro podporu a udržení svalové hmoty.

Při nedostatku bílkovin začne tělo poměrně brzy reagovat otoky. Je to způsobeno tím, že bílkovina v krevním oběhu pomáhá udržovat krev v cévách a při jejím nedostatku se krevní tekutina filtruje do okolních tkání. Typické jsou otoky nohou, u nemocí ledvin někdy nacházíme jako první otoky víček. Kromě toho dochází i k úbytku svalové hmoty, k oslabení imunitního systému a zpomalení hojení ran, nehty postižených se snadno lámou. Psychika bývá při dlouhodobém nedostatku pozměněna ve smyslu depresivního ladění, apatie a letargie.

OGX FENIXSyrovátkový proteinový koktejl OGX FENIX™  nabízí pohodlném rychlé a vyvážené jídlo, které Vám pomůže udržet nebo snížit hmotnost, případně nabrat svalovou hmotu.


  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *